• organic farming

با توجه به واژه های ارگانیک (organic) و سنتی (conventional) در تعاریف، بسیاری تصور می کنند محصولات ارگانیک نوع خاصی از مواد غذایی هستند که تا کنون به آن دسترسی نداشته ایم! اما می توان گفت قدمت کشاورزی ارگانیک به 10،000 سال قبل که کود های شیمیایی و آفت کش ها وجود نداشته اند، باز می گردد، و چیزی که امروزه از آن به عنوان کشاورزی سنتی و یا غیر ارگانیک یاد می شود نیز تا پیش از جنگ جهانی دوم وجود نداشته است. در واقع آفت کش ها سمومی هستند که در جنگ جهانی دوم به دلیل تاثیر مخربی که بر روی سیستم عصبی انسان داشته اند مورد استفاده قرار می گرفتند و پس از اتمام جنگ، این سموم راه خود را به تولیدات کشاورزی پیدا کرده و باعث به وجود آمدن نوع فعلی کشاورزی شدند.

امروزه دانشمندان و فعالان محیط زیست با اطلاع رسانی و تبلیغ کشاورزی ارگانیک سعی بر آگاه نمودن تولید کنندگان و مصرف کنندگان از مضرات سموم و کود های شیمیایی و صدماتی که کشاورزی غیر ارگانیک به محیط زیست وارد می کند و همچنین فواید کشاورزی ارگانیک که باعث حفظ و نگهداری از منابع مهمی مانند آب و خاک، تنوع زیستی و سلامتی انسان ها و حیوانات دارد.

طبق تعریف سازمان جهانی جنبش های کشاورزی زیستی (IFOAM)، “کشاورزی ارگانیک سیستمی تولیدی است که سلامت خاک، اکوسیستم ها و مردم را با اتکا بر فرآیند های زیست محیطی، تنوع زیستی و چرخه های سازگار با اکوسیستم محلی حفظ می کند”. به عبارت دیگر محصول ارگانیک به محصولی گفته می‌شود که منشاء آن کاملا طبیعی بوده و هیچ گونه نهاده ی شیمیایی اعم از کود های شیمیایی و سموم دفع آفات و بیماری ها در تولید آن استفاده نشده باشد.

فواید ارگانیک:

با ترویج تولید به روش ارگانیک و حمایت از آن، می توان به حفظ و پایداری محیط زیست از طریق کاهش ورود مواد شیمیایی که تولید و مصرف آن ها یکی از دلایل اصلی گرمایش زمین است، کمک نمود. می توان گفت بیشتر موادی که برای افزایش عملکرد و یا حفظ محصول از آفات و بیماری ها استفاده می کنیم، به چرخه ی طبیعت بازگشته و باعث اثرات جبران ناپذیری بر آب، خاک، اکوسیستم ها و انسان ها می شود.

کشاورزی ارگانیک با استفاده از تناوب زراعی، کود های طبیعی مثل کمپوست و مدیریت بهینه نهاده ها به حاصلخیزی خاک کمک می نماید و همچنین باعث حفظ و نگهداری تنوع زیستی (گوناگونی موجودات و اکوسیستم ها) است. استاندارد ارگانیک مبتنی بر سلامت مصرف کننده و اطمینان از سلامت محیط کار کارگران و ایمنی آن ها با جلوگیری از معرض سموم شیمیایی قرار گرفتن است.

از لحاظ اقتصادی نیز کشاورزی ارگانیک شما را مایوس نخواهد کرد! ورود به بازار های جدید داخلی و بین المللی و افزایش اعتبار و بهره وری تولید کننده از مزایای تولید محصولات ارگانیک گواهی شده است.

استاندارد ها:

استاندارد های ملی ارگانیک در بسیاری از کشور ها با توجه به تولیدات آن کشور تدوین شده است اما به طور کلی استاندارد های ارگانیک بر پایه ی قواعد مشخص نوشته شده اند. چند نمونه از استاندارد های ارگانیک که مربوط به کشور های مختلف می باشد عبارت اند از:

  • ارگانیک اتحادیه اروپا (EU)
  • برنامه ملی ارگانیک آمریکا (NOP)
  • برنامه ارگانیک کانادا (COR)
  • استاندارد کشاورزی ژاپن (JAS)
  • ارگانیک ملی ایران (11000)

بازرسان مجرب آسکو، با مجوز بین المللی بازرسی محصولات ارگانیک با همکاری شرکت CERES آلمان، محصولات شما را بازرسی و نمونه برداری می نمایند و گواهی ارگانیک برای محصولات شما صادر خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کرده و یا با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.