آلاینده های محصو لات کشاورزی:

“با اخذ گواهی حد مجاز آلاینده ها در تولید محصولات سالم پیشرو باشید”

امروزه جهان با مسئله افزایش سریع جمعیت رو به رو است که پیش بینی می شود در سال های آینده معضل کمبود مواد غذایی در بیشتر کشور ها به وجود آید. از طرفی دیگر، کشاورزی و تولید کنترل نشده باعث از بین رفتن و آلوده شدن منابع مهم مثل خاک و آب می شود. به همین دلیل استاندارد هایی مبنی بر تولید محصولات سالم و روش تولید کنترل شده تدوین شده اند که با استفاده از این استاندارد ها نه تنها زندگی سالم و به دور از بیماری ها خواهیم داشت، بلکه با حفظ و نگهداری از منابع، از حقوق نسل های آینده نیز حفاظت خواهیم کرد.

آلاینده ها به دسته ای از مواد گفته می شود که عدم مطابقت آن ها با حدود مجاز تعیین شده در استانداردها، برای مصرف کننده مضر است. این آلاینده ها را می توان به چند دسته ی کلی باقیمانده آفت کش ها و کود های شیمیایی، مایکوتوکسین ها (موادی که در اثر فعالیت قارچ ها ترشح شده و خاصیت سمی دارند) و فلزات سنگین تقسیم نمود.

حد مجاز آلاینده ها:

به حداکثر مجاز غلظت آلاینده ها در محصولات کشاورزی، حد مجاز آلاینده های کشاورزی می گویند. در حال حاضر برای کنترل این مواد مانند توکسین های آفت کش های مصنوعی (آلدیکارپ، دیازینون، آلدرین و…)، با توجه به عوارض جبران ناپذیری که می توانند در بدن انسان از سرطان زایی تا تخریب سیستم عصبی داشته باشند، استاندارد تعیین حد مجاز آلاینده ها تبیین شده است.

به استناد بند (ج) ماده (۳۱) قانون برنامه ششم توسعه و به منظور توسعه پایدار کشاورزی، امنیت غذایی و ارتقای سلامت محصولات کشاورزی و اعمال استاندارد‌های ملی کیفیت محصولات کشاورزی، کنترل آلاینده های کشاورزی و تولید محصولات سالم و گواهی شده ضروری است.  به علاوه ی ضروری بودن کسب این نشان، از مزایای کشاورزی با رعایت حد مجاز باقی مانده آلاینده ها، افزایش اعتبار تولید کننده در بازار و افزایش بهره وری با فروش محصولات گواهی شده می باشد.

استاندارد های حد مجاز آلاینده ها:

استاندارد های حد مجاز آلاینده ها تدوین شده توسط سازمان ملی استاندارد ایران عبارت اند از:

  • خوراک انسان و دام-بیشینه رواداری فلزات سنگین (استاندارد ملی به شماره 12968)
  • بیشینه رواداری مایکوتوکسین ها در خوراک انسان و دام (استاندارد ملی به شماره 5925)
  • آفت کش ها- مرز بیشینه مانده آفت کش ها- صیفی جات (استاندارد ملی به شماره 12581)
  • آفت کش ها- مرز بیشینه مانده آفت کش ها- سبزی های غده ای و ریشه ای (استاندارد ملی به شماره 12582)
  • آفت کش ها- مرز بیشینه مانده آفت کش ها- سبزی های برگی (استاندارد ملی به شماره 12583)
  • آفت کش ها- مرز بیشینه مانده آفت کش ها- حبوبات (استاندارد ملی به شماره 13116)
  • آفت کش ها- مرز بیشینه مانده آفت کش ها- میوه های سردسیری (استاندارد ملی به شماره 13117)
  • آفت کش ها- مرز بیشینه مانده آفت کش ها- میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری (استاندارد ملی به شماره 13118)
  • آفت کش ها- مرز بیشینه مانده آفت کش ها- دانه های روغنی (استاندارد ملی به شماره 13119)
  • مرز بیشینه نیترات در محصولات کشاورزی (استاندارد ملی به شماره 16596)

بازرسان مجرب آسکو، با انجام بازرسی ها طبق استاندارد ها، فرایند بازرسی و نمونه برداری محصولات شما را انجام داده و در صورت انطباق محصولات تولیدی با جد مجاز تعیین شده، نشان کاربرد حد مجاز آلاینده ها صادر شده و بر روی محصول شما درج خواهد شد. برای اطلاع از نحوه ی ثبت درخواست بازرسی و اخذ گواهی حد مجاز آلاینده ها بر روی لینک زیر کلیک کرده و یا با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.